Selecteer een pagina

Bio

Mijn eerste Liefde

Ik was een jaar of 10 en mijn vader nam mij mee naar een Muziektheatervoorstelling in Rotterdam.

Op het moment dat de saxofonist een melancholische solo begon te blazen, werd ik compleet overrompeld door de klanken. Ik stond in vuur en vlam en zat aan mijn stoel genageld te luisteren naar deze intense klanken die recht mijn hart binnendrongen. Ik was op slag verliefd op het geluid van dit instrument. Vanaf dat moment wist ik dat muziek een belangrijke plek in mijn leven zou krijgen.

Hier op de foto heb ik net mijn eerste saxofoon gekregen. Hoewel mijn liefde enorm groot was, heb ik door (voor mij) verkeerd  muziekonderwijs (hoofd i.p.v hart) en een prestatiegerichte cultuur op het Conservatorium ook een kleine haat-liefde verhouding ontwikkeld met dit instrument. Door de druk en focus op de techniek verloor ik mijn plezier en ben ik zelfs een tijd lang geblokkeerd geweest in het maken van klank.

 Over de reis van hart, naar hoofd en weer terug naar hart ( & buik) deel ik in de podcast die momenteel in ontwikkeling is, meer. De drum speelt hier een mooie rol in, in deze terugkeer naar het hart…

 Op mijn 19e, na een jaar etnomusicologie, ging ik muziekeducatie studeren op Codarts en na mijn studie werkte ik met veel plezier als muziekeducator in het onderwijs. 

In 2018, inmiddels moeder van twee prachtige zonen, kreeg mijn leven een nieuwe wending toen ik met de drum in aanraking kwam. Tijdens een ceremonie met vrouwen en drums, viel voor mij eindelijk het kwartje…HIER gaat muziek voor mij over…De trillingen, het geluid van de drum raakte mij in mijn vrouwelijke kracht (buik/baarmoeder).

De drum bracht mij terug bij mijn kern en herinnerde mij aan de oorspronkelijke functie van muziek maken. Muziek gaat over uitdrukking geven aan, niet indruk maken op.

De drum heeft veel los getrild in mijn leven & ik hoop anderen met Liefde op het Eerste Geluid te inspireren om te genieten van klank maken. Muziek is voor iedereen, ongeacht ervaring.

 

Muzikale achtergrond van José Overkamp

José is een ervaren muziek educator met 20 jaar praktijkervaring in het begeleiden van muzikale groepslessen. Als saxofonist speelde zij in onder andere de band Socrates en The Happy Notes Society. Haar werkwijze als docent kenmerkt zich door haar ervaringsgerichte, intuïtieve en gedifferentieerde aanpak. José speelt diverse instrumenten (piano, gitaar, drums, handpan) en componeert.

Ze is afgestudeerd aan Codarts University of Arts en heeft drumtraining ontvangen van de Amerikaanse drumlerares Marla Leigh Goldstein (VS), Heleniq Argyrou (Cyprus) en Isabella Verbruggen (NL). Een grote inspiratiebron is Layne Redmond, schrijfster van het boek ‘En de Drummers waren vrouwen’.

Reviews

-Willeke-

“Dum dum taka taka Dum Dum. Oude tijden herleven tijdens het bespelen van de framedrum. Priesteresserig, godinnerig, samen oude culturen herinneren. Samen drummen, zingen en dansen. Heel verbindend, centrerend, aardend. Dankbaar voor de gerse framedrumles van José Overkamp, zij doet het harstikke leuk. Mooi ervaringsgericht met ondersteunende en inspirerende verhalen. Ik heb genoten. Aanrader!”

–Helma-

“Liefde op het eerste geluid, workshop framedrum bij José: heerlijke workshop. Allereerst een mooie opbouw: van de harstslag via een Arabisch ritme, en lopend trommelen, weer terug naar de hartslag. Goede afwisseling tussen uitleg en actie. Met warmte, rust en kennis gegeven. Ook voor iemand zoals ik, die al eens eerder een framedrum heeft vastgehouden, en die ook zelf muzieklessen geeft, was de workshop fijn en interessant!”

-Ronny-

“De framedrum wordt bespeeld met de vingers van beide handen. Onze handen worden hierbij weer herinnerd aan hoe ze van oorsprong zijn bedoeld; als de boodschappers van het hart… Niemand kan ons dit beter doen herinneren dan José, die de framedrum bespeeld met heel haar wezen.”